Tuesday 11 October 2011

EDU 3101- FALSAFAH DAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA

Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pengajian Profesional)

Nama Kursus :Falsafah dan Pendidikan Di Malaysia
(Philosophy and Education in Malaysia)
Kod Kursus :EDU3101
Kredit :3(3+0)
Jam Kontak :45 jam
Bahasa Pengantar:Bahasa Melayu/ Bahasa Inggeris
Prasyarat :Tiada
Semester :Pertama/Kedua
Hasil Pembelajaran
1. Menghuraikan sejarah perkembangan sistem pendidikan di Malaysia.
2. Menilai implikasi perkembangan falsafah pendidikan Islam, Barat dan Timur
terhadap pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
3. Menjelaskan kandungan kurikulum dan pelaksanaan KBSR.
4. Mengamal dan menghayati prinsip-prinsip dan kehendak Falsafah Pendidikan
Kebangsaan(FPK) dan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) dalam perkhidmatan
perguruan.

5. Menghargai perjuangan insan guru dengan mengamalkan budaya kerja guru
sebagai ibadah.

Sinopsis :

Kursus ini merangkumi perkembangan falsafah pendidikan Islam, Barat dan Timur serta sejarah perkembangan pendidikan di Malaysia; Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan sumbangan tokoh-tokoh pendidik di Malaysia.

This course consists of the development of Islamic, Western and Eastern philosophy of education; historical development of the Malaysian education system, the National Philosophy of Education, the Integrated Primary School Curriculum (KBSR) and contributions of teacher patrons in Malaysia.



Tajuk Kandungan
1. Perkembangan Sistem Pendidikan di Malaysia:
• Sebelum Merdeka
• Selepas Merdeka
• Semasa

2. Konsep Asas Falsafah Dan Falsafah Pendidikan
• Falsafah
• Falsafah Pendidikan
3. Falsafah Pendidikan Islam Dan Timur
• Falsafah Pendidikan Islam
• Falsafah Pendidikan Timur
• Implikasi terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia

4. Perkembangan Falsafah Pendidikan Barat :
• Tradisional ( Perenialisme dan Esensialisme)
• Moden/Progresif ( Progresivisme, Rekonstruktivisme dan Eksistensialisme)
• Implikasi terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia

5. Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK)
Falsafah Pendidikan Guru(FPG)

6. Konsep Modal Insan
Kerjaya guru sebagai ibadah:
• Perspektif agama
• Ahli falsafah

7. Perjuangan Insan Pendidik
• Tokoh-tokoh pendidik Barat dan Timur
• Tokoh-tokoh Pendidik Negara
- Ciri-ciri tokoh Pendidik
- Sumbangan

8. Guru Sebagai Pembentuk Insan
• Peranan guru dalam merealisasikan FPK dan FPG

9. Pembentukan dan Pelaksanaan Kurikulum KBSR
• Pembentukan Kurikulum
- Teori dan Model Pembinaan kurikulum Model Objektif dan Proses)
- Pembentukan Kurikulum KBSR
• Proses Pelaksanaan Kurikulum KBSR







Rujukan Asas Abdul Rahman Arof & Zakaria Kasa.(1995).Falsafah dan
konsep pendidikan (2nd ed.).Shah Alam: Penerbit Fajar
Bakti.

Barrow & Woods.(2006). An introduction to philosophy of
education. (4th ed.).London: Routledge.

Nodding, N. (2006).Philosophy of education.(2nd ed.) Colorado :
Westview Press.


Rujukan Tambahan
Armstrong, D.G., Henson,K.T. & Salvage,T.V.(2001).Teaching
today : An introduction to education(6th ed.).New Jersey:
Prentice Hall.

Dewey,J.(2005).Democracy and education:An introduction to
the philosophy of education.New York:Cosimo Classics.

Mohd Yusuf Ahmad.(2002).Falsafah dan sejarah pendidikan
Islam. Kuala Lumpur:Penerbit Universiti Malaya.

Pusat Perkembangan Kurikulum.(2001).Falsafah pendidikan
kebangsaan: Matlamat dan misi. Kuala Lumpur: Kementerian
Pendidikan Malaysia.

Pusat Perkembangan Kurikulum.( 2001 ).Kurikulum bersepadu
sekolah rendah Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan
Malaysia.

Winch,C.(1999).Key concepts in the philosophy of education.
London:Routledge.

No comments:

Post a Comment